Projekty

Edukačný park troch vzdelávacích stupňov v Základnej škole Jozefa Gregora Tajovského Banská Bystrica – I. etapa

Kód
401402B781
Stav
Prebiehajúce
Dátum od
1. novembra 2025
Dátum do
31. októbra 2026
Cena
1 287 207 EUR
Spolufinancovanie
102 977 EUR
Zdroj financovania
P SK 2021 - 2027
Kód výzvy
PSK-MIRRI-010-2024-ITI-EFRR
Špecifický cieľ
RSO 4.2 Zlepšenie rovného prístupu k inkluzívnym a kvalitným službám v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy a celoživotného vzdelávania rozvíjaním dostupnej infraštruktúry vrátane posilňovania odolnosti pre dištančné a online vzdelávanie a odbornú prípravu

Hlavným cieľom projektu je zlepšenie rovného prístupu k inkluzívnym a kvalitným službám v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy a celoživotného vzdelávania rozvíjaním dostupnej infraštruktúry vrátane posilňovania odolnosti pre dištančné a online vzdelávanie a odbornú prípravu. Realizácia projektu prostredníctvom navrhovaných činností rieši súčasné problémy ZŠ Jozefa Gregora Tajovského v Banskej Bystrici, ktoré sa týkajú najmä transformácie základnej školy na edukačný vzdelávací park s rôznorodým spektrom prienikov žiakov ZŠ a študentov SOŠ, SŠ a VŠ. Očakávaný je pozitívny dopad nie len na samotné zariadenie Základnej školy na ulici Gaštanová 12 v Banskej Bystrici, ale aj na okolité územie, v ktorom sa základná škola nachádza.

Cieľom plánovaných aktivít je vytvorenie kvalitného výchovno – vzdelávacieho prostredia pre žiakov a študentov, kompletná debarierizácia budovy školy a zabezpečenie rovnakého prístupu ku kvalitnému, nesegregovanému a inkluzívnemu vzdelávaniu, ale aj zameranie na oblasť rozvoja technického myslenia a prírodovedného vzdelávania.

Dlhodobým cieľom je transformácia Základnej školy na edukačný vzdelávací park s rôznorodým spektrom prienikov žiakov ZŠ a študentov SOŠ, SŠ a VŠ. Sieťovaním všetkých troch stupňov vzdelávania chce mesto prispieť k zvyšovaniu kvality poskytovaného vzdelávania žiakom ZŠ a ich príprave na štúdium najmä na SOŠ technického zamerania.

Realizáciou projektu Mesto Banská Bystrica, ako zriaďovateľ Základnej školy zabezpečí rovnaký prístup ku vzdelaniu a bezproblémovú integráciu všetkým žiakom. Obstaraním predmetu projektu budú eliminované následky rôznorodej sociálnej štruktúry obyvateľov (žiakov) a jednotlivé skupiny osôb, ako žiaci so zdravotným znevýhodnením, kultúrnymi, sociálnymi a mentálnymi rozdielmi, sa tak budú môcť aj v budúcnosti začleniť efektívnejšie a bude im poskytnutá kvalitnejšia školská infraštruktúra, ktorá im otvorí nové možnosti vzdelávania a mimoškolských aktivít v území.

Realizáciou projektu sa zabezpečí rovnaký prístup k inkluzívnym a kvalitným službám v oblasti vzdelávania rozvojom dostupnej infraštruktúry. Zvýši sa kvalita, úroveň a možnosti poskytovaných služieb v základnej škole. Zlepšia sa pracovné podmienky pre zamestnancov.

Predmetom hlavných aktivít projektu je realizácia stavebných prác – plánovaná je rekonštrukcia a modernizácia priestoroch Základnej školy, ktoré využívajú všetci žiaci školy, pedagogickí a odborní zamestnanci školy, podporný tím a ostatní. Prírodovedné a iné predmety budú realizované v prostredí zrekonštruovaných vonkajších učební – zastrešených terás počas celého roka ako učebne v prírode. Budú realizované debarierizačné prvky v budove a areáli Základnej školy. Projektom sa plánuje modernizácia sociálnych zariadení dovybavením chýbajúcich prvkov pre zdravotne znevýhodnených žiakov. Plánuje sa rekonštrukcia podláh v budove školy zabezpečujúca uľahčujúci pohyb žiakom so zdravotným znevýhodnením, rekonštrukcia schodov, vybudovanie šikmej prestrešenej schodiskovej plošiny do školského športového areálu s vybudovaním elektrickej prípojky. Výmenou oplotenia areálu školy bude zabezpečená vyššia úroveň ochrany žiakov a zamestnancov školy pred vplyvmi z vonkajšieho prostredia, ktoré vyplývajú z celospoločenskej potreby. Revitalizáciou asfaltovej plochy v átriu areálu školy sa vytvoria podmienky pre aktívne stretávanie sa všetkých žiakov školy vrátane desegregovaných skupín. Školský športový areál bude doplnený chýbajúcim umelým trávnikom, oddychovými lavičkami, hráčskymi striedačkami, stolnotenisovými a tegballovými stolami, relaxačnými, športovými a ochrannými prvkami čím sa vytvoria a zabezpečia dokonalé podmienky pre športové činnosti a aktivity.

Predmetom hlavných aktivít projektu je zároveň dodanie učebných, didaktických pomôcok, hudobných nástrojov, knižničného fondu, výpočtovej techniky a vybavenia, vybavenie Smart učebne, interaktívne kamery a dodanie licencií. S ohľadom na zameranie a profiláciu Základnej školy v oblasti prírodovedného a technického vzdelávania si súčasná potreba vyžaduje vybaviť školy najmodernejšou IKT technikou a technológiami vrátane softvérov a licencií. K zdravému životnému štýlu, udržaniu fyzickej a psychickej kondície komunity a k zaisteniu bezpečnosti a zdravia prispeje nové náradie a náčinie v telocvični a zabudovanie nových rekreačných, relaxačných, športových a ochranných prvkov v školskom športovom areáli. V popoludňajšom a víkendovom čase môžu športoviská využívať marginalizované skupiny zo školského obvodu bez úhrady.

Hlavným prínosom projektu je zrekonštruovaná, zmodernizovaná základná škola spolu s moderným rekonštruovaným športoviskom a novým materiálnym vybavením.

Realizácia projektu prispeje k zvyšovaniu kvality vzdelávania ako takého, či už z materiálneho hľadiska, z hľadiska vybavenia základnej školy a moderných priestorov základnej školy s kvalitnými športovými možnosťami, ktoré sú dostatočne vybavené pre súčasnú modernú dobu. Súčasne realizácia projektu zabezpečí rovnaký prístup ku vzdelávaniu a bezproblémovú integráciu všetkým žiakom a poskytne bezbariérový prístup a možnosti vzdelávania pre všetkých. V základnej škole sa očakáva zefektívnenie využívania priestorov na poskytovanie služieb pre žiakov.