Slovenská pošta – novinky
- Oddelenie
- Kancelária primátora
Lístok na vlak si môžete kúpiť už aj na pošte
Od októbra si môžu cestujúci kúpiť lístok na vlak aj na pošte. Slovenská pošta a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) rozširujú úspešný pilotný projekt na všetky pobočky pošty. Nová služba zjednoduší cestovanie najmä ľuďom v menších mestách a obciach, kde chýba železničná pokladnica.
Dôchodok v hotovosti na novom doklade
Pripomíname novinku, ktorá platí pre penzistov s dôchodkom vyplácaným Slovenskou poštou v hotovosti. Pri preberaní dôchodku u doručovateľov alebo priamo na pošte budú podpisovať nový doklad – poštový poukaz.
Mobil, skener a platobný terminál v jednom
Našich poštových doručovateľov po celom Slovensku sme vybavili multifunkčným zariadením. Na prvý pohľad vyzerá ako klasický smartfón, no dokáže oveľa viac, vďaka čomu môžete vybaviť u doručovateľa hneď niekoľko služieb. Multifunkčné zariadenie pôsobí v prvom rade ako mobilný telefón. Viete sa tak jednoducho spojiť s doručovateľom a požiadať ho napríklad o vyzdvihnutie listovej zásielky doma alebo o doručenie dôchodku v iný termín, resp. sa s ním môžete dohodnúť na inej službe. Telefónne číslo na svojho doručovateľa si môžete vyžiadať priamo od neho, alebo na pobočke pošty. Zariadenie zároveň funguje aj ako skener a platobný terminál, vďaka čomu sa dá zaplatiť za dobierku alebo podaj zásielky okrem hotovosti aj platobnou kartou.
Spustili sme bezštítkový podaj – jednoduchšie a rýchlejšie odosielanie a vrátenie tovaru
Zaviedli sme novinku, ktorá zákazníkom prináša viac pohodlia, lepší prehľad o svojich zásielkach a väčšiu úsporu času. Nový bezštítkový podaj vybraných druhov zásielok umožňuje odosielať aj vracať balíky bez potreby tlače a lepenia adresného štítka. Stačí uviesť podacie číslo alebo kód zásielky – o všetko ostatné sa postará pošta.
Nenechajte sa pripraviť o svoje úspory. Podvodníci cielia najmä na seniorov
Predstavte si, že vám zazvoní telefón. Na druhej strane sa ozve vážny hlas: „Som policajt. Vášmu synovi hrozí nebezpečenstvo, potrebujeme rýchlo peniaze, aby sme mu pomohli.“ Zaskočený človek, vystrašený o svojho blízkeho, má len sekundy na rozhodnutie. A práve na túto chvíľu čakajú podvodníci. Ako v takých prípadoch reagovať, aby ste neprišli o svoje celoživotné úspory? Podobné prípady sú, žiaľ, na Slovensku čoraz častejšie. Organizované skupiny pritom cielia najmä na tú najzraniteľnejšiu skupinu – na starších ľudí, ktorí vo svojej dôverčivosti a pod tlakom zapínajú skôr ochranársky pud skôr ako kritické myslenie. V minulom roku páchatelia takto okradli 125 seniorov o spôsobili škodu 1,5 milióna eur. V tomto roku polícia eviduje už 350 prípadov, z toho takmer polovica bola dokonaná so škodou 1,6 milióna eur. Za každým číslom sa skrýva konkrétny príbeh – babička, ktorá chcela ochrániť vnúča, alebo dedko, ktorý veril, že pomáha svojej dcére.
Čo robiť v takom prípade?
V prvom rade si treba zapamätať, že polícia, plynári, elektrikári, poštári, banka, nemocnica … od občanov nikdy nežiadajú peniaze, úhradu pokuty, alebo akéhokoľvek poplatku cez telefón, SMS či email a už vôbec od vás nechcú, aby ste uvedenú hotovosť vyhodili von z okna, alebo odovzdali na prahu svojich dverí kuriérovi, ktorého za vami posielajú. Ak takýto telefonát dostanete, zaručene ide o podvod. V takom prípade treba hovor ihneď ukončiť a bezodkladne kontaktovať políciu na čísle 158.
Jeden klik môže znamenať problém
Aj meno Slovenskej pošty je podvodníkmi často zneužívané za účelom obohatenia sa na dôverčivosti ľudí. Doteraz je evidovaných viac ako 50 typov e-mailov a SMS, ktoré vzbudzujú dojem, že ich posiela pošta. Najčastejšie vyzývajú adresáta na úhradu poplatku za doručenie zásielky, colných poplatkov alebo za nadváhu balíka. Podvodné správy často tvrdia, že bez zaplatenia nebude tovar doručený, alebo lákajú na falošný výpredaj nevyzdvihnutých zásielok či súťaže o hodnotné ceny. Tieto správy obsahujú linky na falošné webstránky, ktoré slúžia na získanie osobných údajov alebo údajov z platobných kariet.
Podvodníci to skúšajú aj telefonicky
Aj vám už volal „poštár“ z utajeného čísla, ktorý si od vás pýtal osobné údaje a údaje z karty s vyhrážkou, že v opačnom prípade nie je možné doručiť vám dôležitú zásielku? Nech už jeho tvrdenie znie akokoľvek dôveryhodne a naliehavo, zapamätajte si, že zamestnanci Slovenskej pošty nikdy nevolajú z utajeného čísla a nikdy nežiadajú platby cez telefón, e-mail alebo SMS. Zákazník za zásielku platí výlučne pri objednávaní tovaru alebo pri jej prevzatí – na pošte, u kuriéra alebo v BalíkoBOXe.
Pozor na podvodné dobierky
Kreativita tých, ktorí sa živia klamaním a okrádaním iných, nemá hranice. Ďalším spôsobom je zasielanie „podvodných dobierok“ – zásielok, za ktoré je potrebné zaplatiť pri ich preberaní. Ide však o tovar, ktorý si adresát nikdy neobjednal, alebo doručený tovar nezodpovedá tomu, čo si objednal, nehovoriac o početných prípadoch, kedy si zákazník prebral a zaplatil za prázdnu škatuľu, v ktorej nebolo nič. Od začiatku roka eviduje Slovenská pošta aj takmer 250 takýchto prípadov. Hnevať sa na poštu nie je fér. Je to iba prepravca, ktorému legislatíva nedovoľuje preklepnúť si odosielateľa, aj keby chcel, a už vôbec nie kontrolovať obsah zásielky, ktorá je predmetom poštového tajomstva. Preto nie inej cesty, ako byť ostražitý.
Slovenská pošta