Aktuality
Radvanský most je v lepšom stave, ako sa predpokladalo. Prvé opatrenia pre predĺženie jeho životnosti sa budú realizovať už zajtra
Podľa odborníkov zo Žilinskej univerzity je Radvanský most bezpečný pre bežnú premávku. Napriek tomu, že nepatrí mestu, samospráva prijíma opatrenia na zlepšenie jeho technického stavu. Prvým z opatrení bude výmena stĺpov verejného osvetlenia.
Po zbúraní kremničianskeho mosta v septembri 2024 sa pozornosť odborných útvarov mesta upriamila na Radvanský most. Bol totiž vybudovaný v rovnakom období a podobnou technológiou. Navyše, po zbúraní kremničianskeho mosta sa časť dopravy presmerovala práve naň. Oproti mostu pri Kremničke je ešte dlhší, keďže premosťuje nielen rýchlostnú cestu R1, ale aj rieku Hron. Z preventívneho hľadiska mesto objednalo jeho diagnostiku a z vlastných zdrojov na to vyčlenilo vyše päťdesiattisíc eur.
Závery riešiteľského tímu pod vedením prof. Ing. Martina Moravčíka, PhD. z Katedry stavebných konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline z mája 2025 sú založené na výsledkoch vykonanej komplexnej diagnostiky mosta, študijnej zaťažovacej skúšky a statického prepočtu zaťažiteľnosti nosnej konštrukcie. Výsledkom diagnostiky je, že most je v lepšom stave, ako sa predpokladalo. „Nezistili sme žiadnu nadmernú deformáciu mostovky ani statické trhliny v konštrukcii. Všetky naše analýzy potvrdili, že most je schopný prevádzky,“ hovorí profesor Martin Moravčík. Uzatvorenie teda Radvanskému mostu nehrozí. Pre predĺženie jeho životnosti a zlepšenie technického stavu však bude nevyhnutné vykonať niektoré opatrenia.
Prvé opatrenie pre ďalšie bezpečné využívanie mosta sa uskutoční už v utorok 17. júna 2025. Spoločnosť PROGRES-HL, s.r.o. bude demontovať poškodené stožiare verejného osvetlenia. V čase od 8:30 do 12:30 hod. preto bude uzatvorený jeden jazdný pruh mosta, v ktorom sa bude pohybovať nákladné vozidlo s rukou a nakladať demontované stožiare na korbu. Úsek cesty bude označený dopravným značením a premávku budú, v prípade potreby, regulovať aj príslušníci mestskej polície. Kým nebudú osadené nové stožiare verejného osvetlenia, most bude dočasne neosvetlený.
„Dobrá správa je, že Radvanský most je pre bežnú prevádzku bezpečný, vylúčenie dopravy na ňom nehrozí a nie je nutné ho uzavrieť. Hoci po ňom môžu motoristi jazdiť naďalej, opotrebenie mosta zodpovedá jeho veku, preto ho chceme mať pod kontrolou. Na moste bude nutné vyznačiť aktuálnu zaťažiteľnosť, tá však bezpečne pokryje bežnú mestskú dopravu. Ďalší postup pre predĺženie životnosti a zlepšenie technického stavu Radvanského mosta konzultujeme s odborníkmi. Možné alternatívy zvažujeme aj v súvislosti s našimi finančnými možnosťami a preverujeme aj možnosti získania mimorozpočtových zdrojov,“ hovorí primátor Ján Nosko.
Radvanský most bol pravdepodobne postavený v roku 1978. Premosťuje miestnu komunikáciu, rieku Hron, rýchlostnú komunikáciu R1 a priľahlý terén. Po moste je vedená miestna komunikácia – Zvolenská cesta. Celková dĺžka premostenia je 180 metrov a šírka 14 metrov. Po oboch stranách mosta sú osadené betónové chodníkové rímsy.
Miestne komunikácie vrátane mostov štát v minulosti previedol na samosprávy, vlastníctvo niektorých dopravných stavieb je však sporné. Ani Radvanský most samospráva neeviduje vo svojom majetku, nemá k nemu preberacie protokoly ani dokumentáciu. Banská Bystrica napriek tomu podniká potrebné kroky, aby zaistila bezpečnosť všetkých mostov na svojom území.
Silver Jurtinus, editor Radničných novín