Aktuality

Banská Bystrica plánuje významné investície do dopravnej infraštruktúry

úver

Napriek náročným ekonomickým časom a neudržateľnému systému financovania samospráv robia mestá maximum, aby poskytovali obyvateľom kvalitné služby. Banská Bystrica sa dlhodobo projektovo pripravuje na riešenie najpálčivejších tém a realizáciu rozsiahlych investícií, ktoré chce zabezpečiť vďaka čerpaniu eurofondov z Programu Slovensko. Existuje však skupina projektových zámerov, ktoré nie je možné v dostatočnej miere financovať z európskych fondov. Podobne ako iné mestá na Slovensku, aj Banská Bystrica si vďaka dobrému hospodáreniu môže dovoliť čerpať investičný úver vo výške 10 miliónov eur. Smerovať budú do dopravnej infraštruktúry – na obnovu a výstavbu mostov, ciest, chodníkov v zlom technickom stave a budovanie parkovísk. Návrh vedenia mesta na dnešnom zasadnutí mestského zastupiteľstva mestskí poslanci všetkých poslaneckých klubov jednomyseľne schválili.   

Z európskych peňazí chce mesto financovať revitalizáciu mestského parku či obnovu vnútroblokových priestranstiev v rámci projektu Zelené sídliská. Podstatná časť financií z eurofondov smeruje na rekonštrukciu základných škôl a výstavbu športovísk  v ich areáloch. Financie z eurofondov samospráva využije aj na projekty v oblasti kultúry – rozšírenie priestorov Divadla z Pasáže či rekonštrukciu kaštieľa Radvanských. Významné investície budú smerovať do verejnej dopravy na nákup nových autobusov a trolejbusov, rekonštrukciu zastávok MHD, výstavbu nového mosta pri Malej železničnej stanici, mosta na Mládežníckej ulici i budovanie ďalšej siete cyklotrás. Financie z úveru plánuje mesto použiť na realizáciu ďalších projektov.

Dlhé roky voláme po zmene financovania samospráv, ktorá by zabezpečila dlhodobú udržateľnosť a starostlivosť o dopravnú infraštruktúru v našich mestách. Keďže výhľadovo nemáme žiadne signály o tom, že by k tomuto kroku zo strany Vlády SR malo dôjsť a vlastné zdroje v mestskom rozpočte sú  obmedzené,  čerpanie úveru je možnosť ako zabezpečiť zníženie technologického dlhu na mostoch, cestách či chodníkoch, ktorých obnovu nevieme pokryť v dostatočnej miere z európskych fondov. Vďaka bohatej projektovej príprave, dobrému hospodáreniu a nízkej zadlženosti si môžeme dovoliť čerpať úver vo výške 10 miliónov eur a zaistiť ďalší rozvoj nášho mesta, aby sa v ňom žilo Banskobystričanom lepšie,“ objasňuje primátor Ján Nosko.

Na základe očakávaní zo strany obyvateľov, ich volených zástupcov, ako aj podkladov od odborných útvarov MsÚ, vypracovala samospráva prehľad akútnych problémov, ktorých riešenie má byť financované práve z úveru. Ide napríklad o rekonštrukciu podchodu v Kapitulskej ulici, riešenie mosta v Kremničke ponad R1, realizáciu opatrení vyplývajúcich z diagnostiky Radvanského mosta, dofinancovanie výstavby parkoviska na Tatranskej ulici i chodníka v Kostiviarskej či  rekonštrukciu Bernolákovej ulice. Zároveň ide o zoznam ciest a chodníkov, na ktorých obnovu vyčlenili poslanci MsZ na júnovom zasadnutí mestského zastupiteľstva financie na obstaranie projektovej dokumentácie. Ide o obnovu  cesty a chodníkov na Tatranskej ulici, Komenského ulici, Kollárovej i Školskej ulici, Mládežníckej, Jilemnického a ďalších. Zoznam počíta s obnovou Rudlovskej a Majerskej cesty i Hodžovej ulice. Vďaka financiám z úveru by mali pribudnúť parkoviská na Limbovej v Podlaviciach, v Lazovnej ulici pri ZŠ s MŠ Bakossova, ako aj parkovacie miesta na Moskovskej ulici. Obnovou by mala prejsť aj križovatka pri Kazačku na Uhlisku.

Návrh jednotlivých stavieb a rekonštrukcií v rámci dopravnej infraštruktúry je zostavený na základe zhodnotenia odborného útvaru mesta a zároveň je prienikom požiadaviek poslancov mestského zastupiteľstva do rozpočtu. Na základe toho vznikol zoznam úsekov, ktorý môže byť modifikovaný vzhľadom na to, v akom stave sa nachádzajú. Čerpanie úveru je podmienené aj pripravenosťou projektu, vysúťaženou sumou vo verejnom obstarávaní alebo predpokladanou hodnotou zákazky. O každej jednej investičnej akcii budú následne rozhodovať poslanci v mestskom zastupiteľstve prostredníctvom predkladaných zmien rozpočtu“ dopĺňa Nosko.

Realizácia investícií je plánovaná v horizonte najbližších dvoch rokov od podpisu úverovej zmluvy.

Plánované investičné akcie súvisiace s čerpaním úveru:

  • Most pri Vozovni Kremnička – projektová dokumentácia
  • Most ponad R1 pri Vozovni Kremnička – realizácia
  • Podchod na Kapitulskej ulici – rekonštrukcia vrátane vstupných prestrešení
  • Most ponad R1 Pri Tescu – realizácia opatrení vyplývajúca z diagnostiky, sanácia
  • Most Mládežnícka – dofinancovanie
  • Vybudovanie parkoviska Tatranská – 1. etapa dofinancovanie
  • Chodník Kostiviarska – dofinancovanie (bez cesty k železničnej stanici)
  • Miestna cesta Bernolákova – realizácia
  • Cyklotrasa Fončorda, Cyklotrasa Hušták – Radvaň, Kráľová – Vetva A – dofinancovanie
  • Parkovacie domy na území mesta Banská Bystrica – projektová dokumentácia
  • Podchod Vajanského – projektová dokumentácia
  • Most Laskomer – rekonštrukcia
  • Most nad I/66 na ul. 29. augusta k železničnej stanici – projektová dokumentácia
  • Most nad I/66 na ul. 29. augusta k železničnej stanici – realizácia
  • Fond dopravnej infraštruktúry – projektová dokumentácia

Fond dopravnej infraštruktúry:

  • Tatranská ulica: úsek od križovatky so Starohorskou ulicou po križovatku s Rudohorskou ulicou, úprava komunikácie dĺžky 1 200 m, úprava chodníkov v dĺžke 771 m, úprava vjazdu k materskej škole v dĺžke 217 m, úprava parkoviska za Tatrankou aj s chodníkom s dĺžkou 112 m
  • Okružná križovatka most Smrečina: križovatka ulíc Golianova, Mičinská cesta, Bellušova
  • Sitnianska ulica: úprava komunikácie pri bytových domoch orientačné č. 23 až 33 dĺžky 100 m + rekonštrukcia priľahlého parkoviska
  • Komenského ulica II. Etapa: úprava komunikácie dĺžky 284 m
  • Mládežnícka ulica: úsek od okružnej križovatky pri ESC po otočku autobusov na Mládežníckej ulici, úprava komunikácie dĺžky 1 600 m, úprava chodníka na Mládežníckej ulici dĺžky 311 m,
  • Jilemnického ulica: úsek č. 1 od ulice kpt. Nálepku po Domov dôchodcov a sociálnych služieb SENIUM, úprava komunikácie dĺžky 285 m, úprava chodníka dĺžky 124 m, úsek č. 2 od ulice kpt Nálepku po Námestie Ľ. Štúra – úprava komunikácie dĺžky 450 m, úprava chodníkov dĺžky 407 m,
  • Rudlovská cesta: úsek od čerpacej stanice po križovatku so 4-prädovým obchvatom, úprava komunikácie dĺžky 1 035m, úprava chodníkov dĺžky 385 m
  • Majerská cesta: úsek od mosta ponad Hron po železničné priecestie, úprava komunikácie dĺžky 2 012m, úprava chodníkov dĺžky 411 m,
  • Ulica 29. augusta: úsek od budovy Slovenskej sporiteľne po križovatku s Partizánskou cestou, úprava komunikácie dĺžky 748 m
  • Hodžova ulica: úsek od križovatky s ulicou Hurbanova po križovatku s ulicou Jána Chalupku, úprva komunikácie dĺžky 170 m, úprava chodníkov dĺžky 280 m,
  • Kollárova ulica: úsek od križovatky s ulicou Rudlovská po ÚPSVaR, úprava komunikácie dĺžky 422 m, úprava chodníkov po obidvoch stranách ulice s dĺžkou 855 m,
  • Školská ulica: úsek od zjazdu z R1 po križovatku s ulicou Na Graniari, úprava komunikácie dĺžky 377 m
  • Moskovská ulica – parkovacie miesta: 175 parkovacích miest a 9 parkovacích miest pre ZŤP
  • Limbová ulica – parkovacie miesta
  • Lazovná ulica – vybudovanie parkovacích miest s otočkou pred budovou ZŠ Bakossova, 40 + 12 parkovacích miest

 

 

Zdenka Marhefková
hovorkyňa primátora